:: Bicara Ulama' ::

Sayed Qutb dalam surat terakhir menulis kepada adiknya sebelum di gantung : "Kita selalu akan merasa sempit dada jika kita merasakan kitalah yang memulakan & mengakhiri perjuangan ini, tapi kesempitan ini tidak akan terasa jika kita merasai bahawa kita menyambung perjuangan yang lalu & akan di teruskan oleh generasi yang akan datang..Adikku, usahlah kau gerun tali gantung yang akan menjerut leherku.."

KeRAHMATan Allah VS keMURKAan Allah


salam satu perjuangan..

mengapakah kerahmatan Allah VS kemurkaan Allah..??
untuk post kali ini surau saodah ingin membawakan satu cerita @ gambaran mengenai murka & rahmatNYA Allah SWT pada hambanya..

sebenarnya Allah SWT sangat murka kepada hambanya yang tidak mengikut akan setiap perintahNya..oleh demikian masih ramai manusia yang menderhakai Allah SWT.. melakukan maksiat sana-sini dengan merasakan di dalam diri mereka setiap maksiat & kemungkaran yang mereka lakukan itu adalah suatu perkara yang biasa dalam harian hidup mereka..subhanallah..

adakah kita pernah berfikir berfikir betapa besarNya kemarahan Allah atas setiap
dosa yang kita lakukan..??apabila tercetusnya kemurkaan Allah itu,maka tunggu lah saat kiamat..

tetapi Allah masih belum mengutus kiamat untuk menjelang tiba.. kenapa..??? Oleh kerana masih adanya 3 rahmat Allah yang mengatasi kemurkaanNYA... apakah rahmat itu..??

1) kerana masih Adanya golongan berusia seperti datuk nenek kita yang sentiasa pergi ke rumah Allah (masjid) untuk beribadat

2) Kerana adnya bayi-bayi yang baru lahir ke dunia.

3) Kerana adanya haiwan ternakan yang mergut rumput di padang-padang.

itu lah menunjukkan RahmatNya Allah Swt terhadap kita selaku hambanya..adakah kita masih tidak mahu bersyukur..??

Mafhum firman Allah Swt di dalam surah Ibrahim : "Sekiranya kamu bersyukur akan nikmatKU,nescaya aku akan tambah nikmat kepadamu..tetapi sekiranya kamu tidak bersyukur, nescaya azabKu amat pedih.."

Oleh itu..bangun lah pemuda pemudi Islam.. bangkitlah dari lenamu yang panjang itu... sesungguhnya perjuangan ini memerlukan tenaga-tenaga kalian..

sama-sama kita mengambil iktibar dari kisah kerahmatan dari Allah inin dengan sama-sama menghidupkan rumah Allah...

wallahua'lam...=D




2 comments:

  1. Sesungguhnya kasih sayang Allah itu lebih besar dari kemurkaanNya..bersangka beiklah dengan Allah..

    ReplyDelete
  2. naam..sungguh indah hidup ini sekira semuanya berlandaskan syariat Allah..rahmat Allah mengatasi kemurkaanNya..

    ReplyDelete