:: Bicara Ulama' ::

Sayed Qutb dalam surat terakhir menulis kepada adiknya sebelum di gantung : "Kita selalu akan merasa sempit dada jika kita merasakan kitalah yang memulakan & mengakhiri perjuangan ini, tapi kesempitan ini tidak akan terasa jika kita merasai bahawa kita menyambung perjuangan yang lalu & akan di teruskan oleh generasi yang akan datang..Adikku, usahlah kau gerun tali gantung yang akan menjerut leherku.."

::FADHILAT SURAH AL-MULK::


::FADHILAT SURAH AL-MULK::

1. MEMPEROLEHI SYAFAAT

Daripada Abu Hurairah ra Rasulullah SAW bersabda : "sesungguhnya di dalam al-quran ada tiga puluh ayat yang memberi syafaat kepada pembacanya hingga diberi keampunan untuknya iaitu surah Al-Mulk (Tabaarakal-Lazzi)

2. SEBAGAI SAHABAT DALAM KUBUR

Daripada Anas Ibnu Malik berkata: Nabi SAW telah bersabda: "sesungguhnya seorang lelaki yang sebelum kamu telah meninggal dunia dan tidak ada bersamanya sedikitpun daripada kitab Allah kecuali "Tabaarakal-Lazi". Maka apabila di masukkan ke dalam kubur, datanglah kepadanya malaikat. Maka surah itu menahan wajahnya dan malaikat berkata pada surah itu, sesungguhnya kamu daripada kitab Allah dan saya tidak mahu menyusahkan kamu, sesungguhnya saya tidak boleh memberikan kepada kamu dan kepada dia, dan kepada saya kemudharatan atau kemanfaatan. Sesungguhnya jika kamu mahu memberi syafaat kepada dia (si mati), jadi pergilah kamu menemui Allah SWT. Dan berkata, "Wahai tuhanku, si fulan ini (si mati), dia memilih saya dalam kitabmu dan dia mempelajari saya dan dia membaca saya, bolehkah wahai Allah, Engkau membakarnya dan menyeksanya, walhal saya didalam dadanya. Maka jika engkauingin berbuat demikian, jadi padamlah saya dari kitabMu.

Allah SWT berfirman : "Aku nampak kamu marah.." Dia menjawab (surah) : sesungguhnya saya marah. Allah SWT berfirman : "pergilah sesungguhnya aku memberi dia kepada kamu dan kamu menjadi syafaat keatas.."

3. TERHNDAR DARI SEKSA KUBUR

Daripada Ibnu Abbas ra berkata seorang sahabat Rasulullah SAW telah mendirikan khemah di atas kubur dan beliau tidak tahu itu kubur maka di dalam kubur itu terdengar suara bacaan surah Al-Mulk sehingga khatam maka beliau menemui baginda SAW dan berkata: "Wahai Rasulullah SAW saya dirikan khemah atas satu kubur dan saya tidak tahu itu kubur dan saya dengar seorang manusia sedang membaca surah Al-Mulk sehingga khatam. Nabi SAW bersabda itulah yang menahan (Al-Maniah), yang menyelamatkandia (Al-Munjiah) daripada daripada siksaan kubur.

(HR At-Tarmizi)

4. TERHINDAR DARI API NERAKA

daripada Ibnu Abbas ra berkata: "adakah kamu mahu saya khabarkan kepadamu satu hadis yang menggembirakan kamu,ia berkata bahkan! "beliau (Ibnu Abbas) berkata baacalah surah Al-Mulk dan ajarkanlah kepada ahli kamu dan semua anak kamu dan anak-anak kamu sebelum baligh di rumahmu dan jiranmu..sesungguhnya yang menyelamatkan kamu dari berdebat di hari kiamat di depan Allah memohon kepada pembacanya supaya Allah SWT menyelamatkan dia daripada api neraka dan pembacanya juga selamat daripada siksaan kubur.

Dan Nabi SAW bersabda :saya suka kalau surah ini dalam hati tiap insan darrri umatku.."



No comments:

Post a Comment